 |
|
 |
 |
|
 |
|
 |
» Rodzaje / Typy instalacji gazowych |
Systemy I generacji |
 |
proste w budowie i zasadzie działania systemy oparte na mechanicznym, stałowartościowym regulatorze przepływu gazu .W tych systemach gaz w fazie ciekłej ze zbiornika gazu poprzez wielozawór dostaje się do nowoczesnego reduktora- parownika. Po odparowaniu (przejściu do fazy lotnej) gaz dostaje się poprzez ręczny stałowartościowy regulator dawki gazu (register) do miksera. Powstała w mikserze mieszanka powietrzno-gazowa dostaje się do kolektora ssącego skąd poprzez zawory ssące dostaje się do cylindra. Systemy te są stosowane w pojazdach niewyposażonych w sondę Lambda i katalizator- głównie pojazdy gaźnikowe.
|
Systemy II generacji |
 |
podobne w zasadzie działania do systemów I generacji, istotną różnicą jest ciągła regulacja dawki gazu podawanej do silnika pojazdu podczas jazdy. W tych systemach gaz po odparowaniu w reduktorze (przejściu do fazy lotnej) dostaje się poprzez regulator dawki gazu (attuator) do miksera. Sterowanie ilością podawanego gazu odbywa się za pomocą elektronicznego układu sterującego, który decyduje o składzie mieszanki powietrzno-gazowej na podstawie odczytu oryginalnych czujników znajdujących się na silniku. Powstała w mikserze mieszanka powietrzno-gazowa dostaje się do kolektora ssącego skąd poprzez zawory ssące dostaje się do cylindra. Systemy te są stosowane w pojazdach wyposażonych w sondę Lambda i katalizator. W pojazdach tych nie wolno stosować systemów I generacji ponieważ grozi to uszkodzeniem katalizatora
|
Systemy III generacji |
 |
odmienne w działaniu od swych poprzedników systemy wtrysku gazu, zapewniają indywidualne doprowadzenie gazu dla każdego cylindra przed zaworem ssącym (centralne sterowanie dawką gazu); zostały zastąpione przez nowocześniejsze systemy IV generacji |
Systemy IV generacji |


 |
Najnowocześniejsze, zaawansowane systemy gazowego zasilania pojazdów charakteryzujące się bardzo wysoką niezawodnością, jako jedyne zalecane dla nowych pojazdów z systemem EOBD. W tych systemach charakterystyka pracy silnika na paliwie gazowym jest identyczna z oryginalną podczas pracy na benzynie. W najnowszych systemach zastosowano dozowanie gazu bezpośrednio przed zawory silnika – tak, jak w układach benzynowych, co w praktyce elminuje możliwość wystąpienia efektu płomienia zwrotnego -tzw. "strzałów". Najwyzsza jakość instalacji, to brak zauważalnej różnicy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym w czasie jazdy. System posiada też tryb automatycznego przełączania |
Systemy V generacji |
 |
Największa różnica układu zasilania V generacji w porównaniu z poprzednimi polega na dostarczaniu gazu do zaworów ssących silnika nie w stanie lotnym, ale w stanie ciekłym. Ciekły wtrysk gazu jako jedyny może być stosowany w silnikach z turbodoładowaniem. Niestety ten typ instalacji sprawdza się (i to bardzo dobrze) tylko przy idealnej jakości tankowanego gazu. W związku z tym, że stacje w Polsce takiej jakości nie gwarantują - wycofano się z montażu tego typu instalacji. |
|
|
 |
|
 |
 |

Przy obecnej różnicy w cenie benzyny i gazu LPG montaż instalacji gazu w samochodzie daje duże oszczędności  |
 |

Typ instalacji odpowiedni dla danego samochodu jest uzależniony od rodzaju silnika  |
 |
|
|
 |
|
 |